Business Model Canvas

Business Model Canvas er defineret som et strategisk ledelses- og iværksættersværktøj. Det giver dig mulighed for at beskrive, designe, udfordre, opfinde og tilpasse din forretningsmodel.


De ni byggesten i Business Model Canvas:


Nøglepartnere

Det netværk af leverandører og partnere, som gør forretningsmodellen levedygtig.

Nøgleaktiviteter

De vigtigste handlinger, som en virksomhed skal udføre for at operere succesfuldt.

Værditilbud

Den værdi, en virksomhed leverer til et specifikt kundesegment.

Kunderelationer

De typer af relationer, en virksomhed etablerer med specifikke kundesegmenter.

Kundesegmenter

De forskellige grupper af mennesker eller organisationer, som en virksomhed sigter mod at nå og betjene.

Nøgleressourcer

De vigtigste aktiver, der kræves for at gøre en forretningsmodel fungerer.

Kanaler

De forskellige måder, hvorigennem en virksomhed kommunikerer med og leverer værdi til sine kundesegmenter.

Omkostninger

Alle omkostninger, der påløber for at drive en forretningsmodel.

Indtægter

De pengestrømme, en virksomhed genererer fra hvert kundesegment.


Disse elementer udgør tilsammen en samlet beskrivelse af en virksomheds forretningsmodel, som kan anvendes til at analysere, designe og innovere nye forretningsmodeller.