Fagudtryk

Nogle gange siger et fagudtryk mere end 1000 ord...

…men det kræver, at du forstår, hvad vi mener.

Så her kan du blive klogere på de bedste læringsudtryk, som vi kender og bruger i flæng – nogle af dem har vi endda selv fundet på.

Hvad betyder det, når vi siger...

Search

Læringsteorier

  • Asynkron læring gør det muligt for de lærende at studere, når det passer dem, og tilgå online materialer som videoer og diskussioner, når de har tid.
  • Flipped classroom vender om på undervisningen, så de lærende ser videoer hjemme og bruger klassetiden på aktiv anvendelse og diskussion af det lærte.
  • Formel læring er en struktureret undervisningsform med fastlagte mål, læreplaner og evalueringer, der ofte foregår i skoler, kursuscentre - eller virksomheder via LMS'er og LXP'er. Denne type læring ledes af en underviser og kan afvikles fysisk eller digitalt for at sikre, at de lærende når de(...)
  • Peer to peer-læring er en undervisningsmetode, hvor deltagere lærer sammen og af hinanden uden en formel instruktør, hvilket fremmer aktiv deltagelse og samarbejde.
  • Push/pull-læring kombinerer struktureret undervisning, hvor information skubbes til de lærende, med selvstyret læring, hvor de lærende trækker information efter behov.
  • Social læring kan defineres som en kognitiv proces, der finder sted i en social kontekst, hvor læring sker gennem observation, imitation og modellering af andres adfærd.
  • Synkron læring involverer realtidsundervisning, hvor lærende og instruktører interagerer samtidig, uanset hvor de befinder sig.
  • TWI (Training Within Industry) er et træningsprogram udviklet til at booste produktivitet og kvalitet gennem standardiseret træning i arbejdsprocesser, lederskab og problemløsning, med fokus på jobinstruktion, metodeforbedring og relationer.
  • Uformel læring er læring, der finder sted uden for strukturerede uddannelsesmiljøer, ofte spontant og uden en fastlagt læseplan. Den er selvstyret, kan ske i mangfoldige miljøer som arbejdspladsen eller hjemmet, og bygger på erfaringer, observationer og praksis uden formelle prøver eller(...)

Læringsmodeller

  • 3 Needs-modellen guider læringsdesign ved at identificere forretnings-, målgruppe- og læringsbehov gennem seks faser for at skabe effektive læringsløsninger.
  • 4MAT-modellen er en undervisningsmodel, der tilpasser sig fire læringsstile—Why, What, How og If—for at adressere forskellige læringspræferencer.
  • Modellen fungerer som ramme for at hjælpe organisationer med at designe effektive lærings- og præstationsstøttestrategier. Modellen identificerer fem kritiske øjeblikke, hvor medarbejdere har brug for læring.
  • 70:20:10-modellen er en praktisk ramme til at forstå, hvordan læring foregår på arbejdspladsen. Modellen er baseret på en undersøgelse, hvor næsten 200 ledere blev bedt om at rapportere, hvordan de bedst lærer.
  • ADKAR-modellen er en ændringsledelsesmodel, der beskriver fem trin, som enkeltpersoner skal gennemgå for at lykkes med en forandring.
  • Barrieremodellen fokuserer på at identificere og fjerne de barrierer, der hindrer folk i at nå deres læringsmål.
  • Cre8-modellen hjælper virksomheder med at designe læring ved at fokusere på både forretningsbehov og skræddersyede læringsløsninger.
  • GROW-modellen er en struktureret tilgang til coaching og problemløsning, der består af fire trin: (Goal, Reality, Options, Will)
  • Onboardingtrappen fører nye medarbejdere fra "ny" til "værdifuld" gennem WOW-oplevelser, ledelsesstøtte og målrettede trin, der bygger fundament, orienterer, skaber forbindelse og fremmer udvikling.
  • The Forgetting Curve beskriver det hurtige tab af hukommelse over tid, hvor mennesker glemmer ny information eksponentielt.
  • Train-Transfer-Sustain-modellen sikrer, at læring ikke kun overføres til praktisk brug, men også vedligeholdes over tid gennem støtte og ressourcer.

Læringskoncepter

  • Blended learning-systemer kombinerer undervisning med fysisk tilstedeværelse og computermedieret, distribueret læring.
  • E-learning er en undervisningsmetode, der leverer læring via digitale teknologier. Ofte i SCORM-format siden 2000.
  • ILT er en undervisningsmetode, hvor en kvalificeret instruktør styrer læringsaktiviteterne og interagerer direkte med de lærende for at levere træning i et fysisk eller virtuelt læringsmiljø.
  • JITT leverer målrettet læring og ressourcer lige når de er nødvendige, hvilket booster jobpræstationen og effektiviteten.
  • Læringsdesign er en systematisk proces til planlægning, udvikling og implementering af læringsoplevelser, der skaber effektive undervisningsprogrammer og materialer for at opfylde specifikke læringsmål.
  • On-the-Job Training (OJT) er en praktisk træningsmetode, hvor medarbejdere lærer ved at udføre deres opgaver med hjælp fra erfarne kolleger.
  • Et integreret system, der giver medarbejdere, partnere eller kunder øjeblikkelig og individualiseret adgang til information, værktøjer og vejledning, der er nødvendige for at løse opgaver selvstændigt. Systemet understøtter "just-in-time learning" ved at gøre ressourcer direkte tilgængelige i(...)
  • WBT er en læringsmetode, hvor træningsindhold leveres online via webbaserede teknologier.

Forretningsmodeller

  • Business Model Canvas er et strategisk værktøj, der bruges til at beskrive, designe og tilpasse forretningsmodeller gennem ni nøgleelementer.
  • Værdikæden består af en række aktiviteter, som en organisation udfører for at levere værdi til markedet, opdelt i fem primære aktiviteter (indgående logistik, produktion, udgående logistik, marketing og salg, service) og fire støtteaktiviteter (indkøb, teknologiudvikling, HR,(...)

Hardware

  • Kunstig intelligens (AI) er et felt inden for datalogi, der fokuserer på at udvikle systemer, der kan udføre opgaver krævende menneskelig intelligens, såsom at lære, ræsonnere og forstå naturligt sprog.
  • Bite-sized learning leverer små, fokuserede læringsenheder, der gør det nemt at absorbere viden og fremmer engagement og fleksibilitet.
  • LMS fokuserer på at administrere og levere strukturerede kurser, mens LXP prioriterer brugercentreret læring med kurateret indhold og social læring.
  • Læringsmateriale omfatter alle ressourcer og værktøjer, både trykte og digitale, som bruges til at hjælpe de lærende med at forstå og mestre specifikke emner og færdigheder.
  • En læringsplan beskriver lærings- og udviklingsmål for en person eller organisation.
  • LCMS (Learning and Content Management System) er en platform, der kombinerer oprettelse af læringsindhold med kursuslevering for effektiv læringsadministration.
  • Et Learning Management System (LMS) er en teknologi til administration og levering af uddannelses- og træningsprogrammer, der kan understøtte både asynkron og synkron e-læring. Traditionelle LMS'er er ofte mere fokuseret på administratorens behov end på brugernes oplevelse.
  • LXP er en læringsteknologi, der leverer en personlig og engagerende læringsoplevelse med fokus på brugerens behov, ofte ved hjælp af kunstig intelligens til at anbefale indhold. I modsætning til traditionelle LMS'er er LXP'er designet til at støtte virksomhedstræning, efteruddannelse og(...)
  • Pink Fuse er Fuse Universals egen platform for kunder, partnere og deres egne medarbejdere.
  • Med et Qualification Management System (QMS) kan du administrere og sikre medarbejderes kvalifikationer og certificeringer.
  • SCORM er en e-læringsstandard, der gør det let at rapportere og dele indhold på tværs af systemer, men låser indholdet i lukkede pakker, hvilket begrænser direkte søgbar støtte i arbejdet.

Soft skills

  • Kapabiliteter i HR og L&D dækker over de færdigheder og ekspertiser, som en organisation opbygger for at understøtte sine strategier og mål, især gennem investeringer i medarbejderudvikling og HR-processer.
  • Relationshånden er et værktøj, der hjælper med at forstå komplekse relationelle dynamikker - og er nyttigt for både ledere og medarbejdere.
  • Tillidsligningen beskriver fire faktorer, der påvirker graden af tillid.