Vidste du, at
48% af dem der starter i nyt job,
har oplevet ikke at føle sig velkommen
eller blive taget godt imod?
Nøgletallene for onboarding du skal kende
Forskning viser, at medarbejdere, der gennemgår et struktureret og veletableret onboardingprogram, har 69% større sandsynlighed for at blive i virksomheden i op til 3 år.
Ansættelser er omkostningstunge
Det er omkostningstungt at ansætte og integrere en ny medarbejder i en virksomhed. Det er derfor vigtigt, at der designes en proces, der gør alt for at forberede nye medarbejdere til deres nye funktion, og samtidig integrere dem i virksomhedens unikke kultur.
Onboarding er afgørende
Kort fortalt handler onboarding om at modtage nye medarbejdere, inkludere dem i virksomhedens kultur og sociale relationer samt at støtte dem i at skabe de ønskede resultater. Alt sammen på en måde så medarbejderne føler så meget arbejdsglæde, at de bliver i virksomheden i en længere periode. Det er uden tvivl det største og vigtigste læringsforløb for en virksomhed. Men det er også det sværeste. Onboarding er stadig en meget umoden disciplin for mange virksomheder, så udviklingspotentialet er enormt.
Undgå dårlig onboarding
- 25% af alle nyansatte har forladt stillingen igen, inden det første år er gået.
- 6 ud af 10 oplever, at jobbet ikke lever op til deres forventninger og føler sig 'snydt'.
- De omkostninger, der er forbundet med at miste en medarbejder inden for det første år, er tilsvarende 1,5 til 2 gange personens årsløn.
- 48% af dem, der starter i nyt job, har oplevet ikke at føle sig velkommen eller blive taget godt imod.
Lav fremragende onboarding
- Et fremragende onboardingprogram kan medføre lavere stressniveau hos nye medarbejdere.
- Et vellykket onboardingprogram tager mellem 3-6 måneder, afhængigt af rolle, ansvar og personlighed.
- De mest effektive onboardingprogrammer er dokumenteret skriftligt og visuelt, kommunikeret til alle og systematisk fulgt og opfulgt over tid.
- Et fremragende onboardingprogram bidrager positivt til virksomhedens kultur og nye medarbejderes evne til at opbygge meningsfulde og sociale relationer.

Mød Emma
” Man kan nemt komme til at undervurdere vigtigheden af et godt onboardingprogram. Hvis man ikke har styr på sin onboarding, skal virksomheden virkelig slå ud på andre parametre, hvis ikke de ønsker at medarbejderne skal skifte job indenfor kort tid . ”
Hvad er forretningsværdien ved
fremragende onboarding?
Et fremragende onboardingprogram tilfører forretningen stor værdi, der kan måles direkte på bundlinjen. Det gode spørgsmål er så:
Hvordan illustrerer jeg business casen ved fremragende onboarding?
Se Christian gennemgå, hvorfor det er en økonomisk god forretning at lave fremragende onboarding.
Download artiklen for at blive klogere på, hvordan du får medarbejdere, der performer hurtigere, højere og længere.
Hvordan kan fremragende onboarding blive en win-win?
Et fremragende onboardingprogram er værdifuldt for både forretningen og dine nye kollegaer. Effekten ved vellykket onboarding er, at
- medarbejderne bliver hurtigere produktive – de oplever hurtigt, at de gør en forskel
- de når et højere produktivitetsniveau – de oplever at de lykkes endnu bedre
- de opnår en høj tilknytning til virksomheden – de oplever at være en del af virksomhedens kultur
Det gode spørgsmål er så: Hvad er kernen i fremragende onboarding?
Download artiklen: Elementerne i fremragende onboarding.

Så hvad kræver det
at onboarde nye medarbejdere?
Vi har samlet 10 bud, som vi mener en onboardingproces skal indeholde. Brug de 10 bud som rettesnor, så du kan lære at mestre kunsten i at lave fremragende onboarding i din virksomhed.
Du kan allerede nu se de første tre bud nedenfor. For at få adgang til alle 10 bud, kan du downloade dem i en samlet artikel.
Preboarding forbereder den nye medarbejder, mens vedkommende er mest motiveret. Fastsæt preboardingaktiviteter der kan vedligeholde motivationen fra kontrakten er underskrevet til første arbejdsdag. Det kan accelerere forståelsen for organisationens unikke sprog og kan imødekomme praktiske spørgsmål vedr. den nye medarbejders opstart.
Fastsæt et struktureret onboardingforløb. Struktur, faste rammer og klare forventninger til den nye medarbejder øger vedkommendes selveffektivitet og produktivitet i onboardingforløbet.
Lad alle i afdelingen/teamet vide, at den nye medarbejder starter og investér tid til at alle får mulighed for at hilse på vedkommende.
Download artiklen og få adgang til alle 10 bud.
Vil du vide mere om onboarding?
Udfyld formularen, hvis du gerne vil vide mere om, hvordan du laver fremragende onboarding – så modtager du inden for kort tid artiklerne i din indbakke.

Hvordan kan vi hjælpe ?

Design af onboardingforløb
Ud fra onboardingtrappen og vores fasemodel for godt læringsdesign, sikrer vi, at du får et effektfuldt blended onboardingforløb, der matcher både virksomhedens, HRs, lederens og den nye medarbejders behov.

Udvikle læringsindhold
Vi tror på at hjælpe folk i deres arbejde ved hjælp af performance support og bite-sized læringsindhold – også når vi taler onboarding. Når læringsdesignet er på plads, har vi et team, der kan udvikle det digitale læringshold. Hvad end det er videoer, animationer, infografik eller artikler.

Læringsplatform
Når medarbejdere skal lære noget nyt OG kunne overføre det direkte til deres arbejde, er Fuse en enestående platform med vidensdeling og engagement. Ikke mindst i onboarding, hvor den nye medarbejder hurtigt skal kunne finde svar, stille spørgsmål eller gennemgå læringsplaner. Som nordisk forhandler af den nytænkende læringsplatform Fuse, har vi bred erfaring med at implementere onboarding communities og det læringsmindset, der følger med.
Vil du høre mere?

Christian Sørensen
Kommerciel ansvarlig, Blendit Learning

MADS WILLUM HØJ JENSEN
Direktør & partner, Blendit Learning
Ashford, SJ og Black, JS: “Proactivity during organizational entry: The role of desire for control”
Ganzel, R. “Putting out the welcome mat” (1998)
Bonne, Helene ”Spørg ind til det vigtige i dit nye job, og kom endnu bedre fra start” (2020)
Undersøgelsen blev gennemført i Jobindex’ spørgepanel, sommeren 2020.
Bersin, Josh “Employee Retention Now a Big Issue: Why the Tide has Turned” (2013)
Harpelund, Christian & Højberg, Christian ”Onboarding – Flyvende fra start” (2016)