Barrieremodellen, som vi anvender i Blendit Learning, er blandt andet udviklet af Cathy Moore.
Selvom hun ikke formelt bruger termen “barrieremodellen”, men introducerede ‘action mapping’ fokuserer hendes metode på at identificere og fjerne de barrierer, der forhindrer folk i at opnå deres (lærings)mål.
Tilgangen hjælper instruktionsdesignere med at analysere de handlinger, som folk skal udføre for at nå et bestemt resultat, og derefter udvikle træning, der fokuserer på disse handlinger frem for at overbelaste de lærende med information.
Modellen tager udgangspunkt i en beskrivelse af, hvilket forretningsbehov, vi forsøger at understøtte, og hvad de lærende derfor har brug for, for at fjerne de barrierer, de oplever.
Barrieremodellen bruges derefter til at stille spørgsmålet: “Hvad afholder reelt de lærende fra at gøre det, vi ønsker, de skal gøre?”
Modellen arbejder typisk inden for fire områder:
- Viden
- Færdigheder
- Miljø
- Motivation
Når vi har svaret på, hvad der reelt afholder de lærende fra at gøre det, vi ønsker, kan vi derefter skabe den rigtige læringsløsning, der sætter dem i stand til det.
Kilde:
“Map It: The Hands-On Guide to Strategic Training Design”, Cathy Moore, 2008 og blogindlæg, der forklarer hendes tilgang.