Valg af læringsplatform

Din guide til hvordan du vælger en læringsplatform, som skaber værdi for dine medarbejdere og din virksomhed

Sådan vælger du læringsplatform

Play Video

Step by Step guide

Når du skal udvælge en læringsplatform, er der mange overvejelser, som skal gøres. Denne guide leder dig trygt igennem processen.  

Step by step guiden består af: 

  • En guide til en grundig foranalyse af dine behov og krav til en læringsplatform  
  • En skabelon til en kravsspecifikation, som kan sendes til leverandører  


Læs mere om de fire steps nedenfor, eller download hele guiden og skabelonen.

Hvad skal man overveje, når man skal købe et LMS system - eller en LXP platform?

De fire steps

1. Forstå din forretnings behov:

Baggrunden for din virksomheds indtjening er, at kunderne oplever værdi i samarbejdet og bliver ved med at vælge din virksomhed frem for konkurrerende.  

   

Når du skal vælge en læringsplatform, er første skridt derfor at forstå forretningens læringsbehov/kompetencebehov, som understøtter dine medarbejders evne til at udføre deres arbejde. 

 

Det er disse behov, du skal understøtte med din læringsplatform! 

2. Kend dine målgrupper:

En læringsplatform giver kun værdi, hvis den hjælper konkrete målgrupper i deres arbejde. Ellers er det bare læring for læringens skyld. 

 

Når du skal udvælge din læringsplatform, er det vigtigt at have dine målgrupper og deres forskellige mål og behov for øje.    

 

Vores erfaring er, at der er fire primære målgrupper for en læringsplatform: 

  • Medarbejderne – som ønsker at lykkes bedst muligt i deres arbejde 
  • Forretningslederne – som ønsker at lykkes med deres mål og resultater 
  • Virksomheden/topledelsen – som ønsker at forretningens vigtigste nøglekompetencer understøttes 
  • HR L&D – som ønsker et system, der kan hjælpe dem med at skabe værdi for både medarbejdere, ledere og forretningen.  

 

Vi anbefaler, du går i dialog med alle målgrupperne med henblik på at forstå, hvad de ønsker at opnå, og hvordan en læringsplatform kan bidrage dertil. 

3. Opbyg en Business Case:

Valget af en læringsplatform skal altid vurderes op imod den værdi, som den skaber for din virksomhed. Denne beskrivelse laves med en business case. Her sammenfatter du både de behov, som platformen skal bidrage til at løse samt beskriver, hvordan dette skaber værdi for forretningen.   

4. Kravsspecifikation / RFP:

Med en business case på plads er du klar til at definere din kravsspecifikation (ofte kaldet RFP eller Request for Proposal). Den skal sikre, at du vælger den læringsplatform, der giver største værdi for din virksomhed.   

  

Med denne i hånden er du klar til at tage en dialog med de relevante udbydere af læringsplatforme omkring fx: 

  • deres evne til at skabe værdi for målgrupperne 
  • brugeroplevelsen 
  • funktionaliteter 
  • pris 
  • implementeringsproces 
  • supporttjenester 
  • kundereferencer. 

 

Download ”RFP skabelon for læringsplatform ” her – den kommer i standard excel-format. Med denne i hånden kommer du nemt og hurtigt i gang med processen og sikrer kvaliteten i din evaluering.

Vidste du, at .....

… medarbejdere er 95% mere tilbøjelig til at huske viden leveret via video end tekst? 

65% af medarbejdere foretrækker at lære, mens de arbejder? 

44% af virksomheder er ikke tilfredse med deres nuværende Learning Management System? 

En læringsplatform hjælper både kunder, ledere, medarbejdere og dig, der arbejder med læring

En læringsplatform kan gøre en stor forskel for både ledere, medarbejdere og dit arbejde i HR/L&D. Det kan desuden styrke medarbejdernes kompetencer samt give viden, lige når medarbejderne har brug for den. 

Uanset platform er det dog vigtigt at forstå, at en læringsplatform alene er et middel, og det er kun når den bruges aktivt, at den skaber værdi. 

Vil du høre mere?

Det handler om, at I skal lykkes. Vi i Blendit Learning har fokus på jeres behov hele vejen rundt. 

Både hos medarbejdere, ledere, HR og forretningen. Derfor springer vi heller aldrig direkte på en løsning. 

Og derfor går vi kun ind i opgaver, vi tror på kan skabe værdi.