Business Model Canvas (BMC)

Business Model Canvas er defineret som et strategisk ledelses- og iværksættersværktøj. Det giver dig mulighed for at beskrive, designe, udfordre, opfinde og tilpasse din forretningsmodel.


De ni byggesten i Business Model Canvas:

Nøgle­partnere

Det net­værk af leve­ran­dører og part­nere, som gør for­retnings­model­len leve­dygtig.

Nøgle­aktiviteter

De vig­tigste hand­linger, som en virk­som­hed skal udføre for at ope­rere succes­fuldt.

Værdi­tilbud

Den værdi, en virk­som­hed leve­rer til et speci­fikt kunde­segment.

Kunde­relationer

De typer af rela­tioner, en virk­som­hed etab­lerer med speci­fikke kunde­seg­menter.

Kunde­segmenter

De for­skel­lige grup­per af men­nes­ker eller or­gani­sa­tioner, som en virk­som­hed sig­ter mod at nå og betjene.

Nøgle­ressourcer

De vig­tigste ak­tiver, der kræ­ves for at gøre en for­ret­nings­model fun­gerer.

Kanaler

De for­skel­lige måder, hvor­igen­nem en virk­som­hed kom­muni­kerer med og leve­rer værdi til sine kunde­seg­menter.

Omkost­ninger

Alle omkost­ninger, der på­løber for at drive en for­ret­nings­model.

Ind­tægter

De penge­strømme, en virk­somhed gene­rerer fra hvert kunde­segment.


Disse elementer udgør tilsammen en samlet beskrivelse af en virksomheds forretningsmodel, som kan anvendes til at analysere, designe og innovere nye forretningsmodeller. Ved gennemgang af virksomhedens ni byggesten kan modellen anvendes til at analysere, designe og innovere nye forretningsmodeller.