Blended Learning

Den mest anvendte definition og den, som mange af de oprindelige teoretikere læner sig op ad, er:

“Blended learning-systemer kombinerer undervisning med fysisk tilstedeværelse og computermedieret, distribueret læring.”

Denne definition understreger kombinationen af to historisk separate modeller for undervisning og læring:

  • Traditionel klasseundervisning /fysisk tilstedeværelse 
  • Distribueret læring (computer-medieret) 


Efterhånden er det måske sværere at designe effektiv læring, der overhovedet ikke indeholder digitale elementer til støtte. I hvert fald er mulighederne blevet langt større for virkelig at “blende”, hvor det ikke kun drejer sig om at blende klasseværelse med et digitalt kursus, men hvor mange flere elementer kan mixes for at opnå den ønskede ændring.

I vores optik er fordelene ved denne læringsform talrige, men den er særligt givende fordi:

  • Det imødekommer forskellige læringsstile og –tempi 
  • Det gør læring enklere og mere fleksibelt 
  • Det gør læring praksisnært
  • Det sikrer, at din viden altid er lige ved hånden